Tro t systemet

Varför är det så lätt för oss o ta saker för givet
Vi snackar hjärntvättning o det startar tidigt i livet
Vi får lära oss hur det är okej att ge och ta, o precis som
När samhället var feodalt verkar det helt normalt

Ingen får ifrågasätta det för vet du vad?
Varför va feminist när vi är jämställda
Ingen är rasist, ba lite fientliga 


Vad fan säger du? Jag hör säljarsnack
Men vad säljer du? En lögn till väljarna

Är det här demokrati är jag inte imponerad
Klart d finns platser där d värre men d inte det jag menar

Det finns fakta o belägg ni väljer att inte se
Vi vet att större klyftor blir till större problem 
Så låt mig föreslå att ni läser på 

lär dig då, lär förstå, 

Det är bara det vi sållas ut för, men
Alla kan inte bli ingenjör eller entreprenör
jag svär skolan blir rena självförtoendeslakten

O de odlar tro till systemet där i skolans rabatter
Låter det gro får elever så med solljus o vatten
Men det de odlar är farligt, jag snackar ingen bob marley,
indoktrineras till att se det här systemet som vanligt

Döljer det som har varit, ljuger om vad som har tagits
Rättfärdigar vad som helst genom att säga det är lagligt 

Kriminaliserar vem de vill baserat på bullshit


Det kallas politiskt bara om det inte är liberalt
Aa o vad säger det om sverige idag? 

Ja förvånas över hur ni kan behandla en människa
Helt utan känsla, ett namn på ett papper

De snackar statistik som det inget mer än siffror


Drömmare på heltid, flummare på deltid
Ändå helt vild, sällan chill även om jag ledig, men

Fuck er bild av en förebild, ni är efter er tid, jag är före min
Har aldrig tagit de på allvar, så de kan säga vad de vill

Vad vi än gör vi provocerar er

Folk anpassar sig efter situation
De gnäller men när de gäller vill de itne ta ton
Ändras efter sin omgivning som en kameleont
men det kan väl dom? 

Du ser inte vinstlotten om d du som har fått den
Det är meningen, på samma sätt andra tvingas till botten

Vår ekonomi kräver arbetslöshet hos en viss procent
Nån måste alltid betala och ni vet nog vem
 

Störta systemet lätt o säga svårt o göra
Men allt människan har byggt kan också människar förstöra 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0